Ako si pripraviť bicykel na sezónu v 5 krokoch
Počasie sa síce mení ako figúrky na orloji, ale pre nás cyklistov už sa blýska na lepšie časy. Než vás prvé jarné slnko vyláka von a prvýkrát šliapnete do pedálov, venujte svojmu bicyklu trochu starostlivosti, nech vás môže celú sezónu zase spoľahlivo voziť.
1. Bicykel poriadne umyte
Vezmite handričku, kýbel s vlažnou vodou, jemný čistiaci prostriedok špeciálne určený pre umývanie bicyklov a celý rám poriadne umyte. Venujte pozornosť aj zle dostupným častiam a odstráňte všetky nečistoty, ktoré sa na bicykli za minulú sezónu stihli usadiť. Nakoniec celý bicykel opláchnite miernym prúdom vody, osušte a ošetrite prípravkom na leštenie alebo impregnáciu.
Očistnú kúru doprajte aj reťazi, kazete a prevodníku. Hlavne na reťaz sa lepia nečistoty a prach, ktoré po čase tvrdnú a zvyšujú opotrebenie všetkých častí pohonu. Ak máte na reťazi zatvrdnutú vrstvu "niečoho", môžete ju očistiť kefou s tvrdými štetinami a potom ju ideálne vyprať v práčke na reťaz. Kazetu aj prevodník očistite zub po zube špeciálnou kefou, alebo použite starú zubnú kefku, aby ste sa dostali aj medzi jednotlivé ozubené kolesá. Nakoniec reťaz premažte špeciálnym olejom a prebytočné mazivo utrite handričkou. POZOR! Maže sa vždy iba reťaz nie kazeta a prevodník.
Pravidelne po každej jazde a obzvlášť pred sezónou očistite aj hladkú plochu prednej vidlice. Stačí utrieť nohy vidlice handričkou a tesnenie premazať olejom na vidlice, párkrát zapružiť a potom prebytky oleja zotrieť. Podľa pokynov od výrobcu skontrolujte správny tlak vo vidlici, prípadne zadnom tlmiči.
2. Skontrolujte plášte a kolesá
Ak bicykel "nedajbože" stál celú zimu na prázdnych plášťoch, nahustite ich a skontrolujte, či nestrácajú tlak. Ak vzduch uniká, bude to chcieť nové duše. Skontrolujte aj plášte. Ak pneumatiky vyzerajú opotrebene, sú poškodené, alebo sú na nich viditeľné praskliny, obute nový pár. Keď jazdíte bezduše, dolejte tmel, prípadne skontrolujte či staré "mlieko" v plášti nestvrdlo.
Skontrolujte aj kolesá, či nehádžu do strán alebo nahor. Prípadná osma sa dá docentrovat, ale ak s tým nemáte skúsenosti, radšej to prenechajte odborníkom v našom servise MOJEKOLO. Termín opravy si môžete zarezervovať online.
3. Mrknite na brzdy a radenie
Dôležité je skontrolovať stav a účinnosť bŕzd. U ráfikových bŕzd sa zamerajte na stupeň opotrebenia brzdových špalíkov, u kotúčových zase brzdových doštičiek a kotúčov. Chod brzdových páčok sa dá nastaviť regulačnou skrutkou, ale ak budete mať o účinnosti bŕzd akékoľvek pochybnosti, radšej si ich nechajte odborne ošetriť.
Overte aj nastavenie a presnosť prehadzovačky a prešmykovača. Skúsenejší bikeri si radenie nastavujú sami, ale nie je hanba nechať to na odborníkoch. Za nepresným radením môže byť aj vyťahaná alebo inak opotrebovaná reťaz. Skontrolujte ju mierkou na reťaz a prípadne vymeňte.
4. Dotiahnite všetky skrutky
Vezmite si do ruky sadu kľúčov a postupne prejdite všetky skrutky na bicykli. Voľné skrutky dotiahnite. Skontrolujte najmä hlavové zloženie, riadidlá, všetky čapy a skrutky na uloženie tlmiča a zadnej stavby. Ale s doťahovaním to nepreháňajte, príliš utiahnuté skrutky môžu poničiť závity.
5. Vezmite bicykel na testovaciu jazdu
Máme umyté, nastavené a dotiahnuté. Môžeme vyraziť. Na začiatok si naplánujte radšej kratší okruh a správanie bicykla sledujte. Keby sa vám počas jazdy čokoľvek nezdalo, objednajte sa radšej na servis a my vám vášho cyklomazla dáme pekne do poriadku.