10. 3. 2025

Ako ovládať elektrobicykel: Základné funkcie a ovládacie prvky e-bikov s motormi Bafang, Shimano, Panasonic a Bosch

Elektrobicykel je už bežnou súčasťou cyklistiky a jeho trend dlhodobo rastie. Ak aj vy plánujete kúpu e-bicykla, ale máte obavy, že si s tou elektronikou nebudete rozumieť, zostaňte v kľude. V tomto článku vám ukážeme úplné základy ovládania elektrobicykla, aby ste mohli rovno nasadnúť a vyraziť.

 

Tému sme spracovali aj vo forme videa:

 

Všeobecne o ovládaní elektrobicyklov

Výrobcov motorov je samozrejme veľa, my sa zameriame na štyri najrozšírenejšie pohony: Bafang, Shimano, Panasonic a Bosch. Skôr než sa pustíme do detailov, patrí sa povedať, že nepopíšeme všetky typy motorov ani každý ovládač, ktorý ten či onen výrobca pre e-biky produkuje. Pre pochopenie základného ovládania to však nevadí, pretože ovládacie prvky všetkých systémov fungujú na veľmi podobnom princípe.

Lacnejšie elektrobicykle budú mať jednoduchšie ovládače, ktorých displej môže pripomínať starý tetris, prípadne nebudú mať displej vôbec. Dražšie e-biky vám ponúknu prepracovanejšie ovládače, kvalitnejšie displeje a viac funkcií. K väčšine motorov existujú aj špeciálne aplikácie do telefónu, v ktorých môžete sledovať jazdné dáta a upravovať rôzne nastavenia. Aplikáciám sa však budeme venovať v inom článku.

Prvá vec, ktorú by ste mali hľadať, keď prídete k elektrobicyklu, je tlačidlo zapnutia. Nájdete ho buď na diaľkovom ovládači na riadidlách, alebo na hornej rámovej trubke. Toto platí pre všetky elektrobicykle bez ohľadu na značku motora, ktorý ich poháňa.


Ovládanie elektrobicyklov s motormi Bafang

Elektrobicykle s motormi Bafang majú vždy nejaký displej a ich ovládače sú si veľmi podobné, bez ohľadu na konkrétny typ. Výhodou teda je, že ak sa naučíte ovládať jeden, zvládnete aj všetky ostatné. Tlačidlo zapnutia nájdete na riadidlách, na diaľkovom ovládači medzi tlačidlami hore/dole. Podržte ho, aby sa spustila obrazovka. Na nej uvidíte režimy asistencie, ktoré meníte tlačidlami hore/dole. Ideálne si nastavte základný režim Eco a môžete vyraziť.

 

BafangBafang
— ovládač a displej Bafang

 

Bafangy ponúkajú celkovo 5 režimov asistencie podľa sily prípomoci: Eco, Tour, Speed, Speed+ a najsilnejší Boost. Samozrejmosťou je aj režim Walk, ktorý vám pomáha v prípade, že musíte bicykel z nejakého dôvodu tlačiť, napríklad do kopca. Pri voľbe jazdných režimov nezabúdajte, že bicykel má aj prehadzovačku, takže pri stúpaní najskôr podradíte na ľahší prevod a až potom zvolíte silnejší režim asistencie.

 

 

Na displejoch Bafang nájdete aj ďalšie dôležité údaje, ako napríklad prejdené kilometre, predpokladaný dojazd, kadenciu šliapania, spálené kalórie a podobne. Ich zobrazenie prepínate krátkym stlačením spúšťacieho tlačidla. Stav batérie indikuje ikona v pravom hornom rohu displeja, ktorá svieti nepretržite. Pre lepšiu čitateľnosť si môžete zapnúť silnejšie podsvietenie podržaním tlačidla hore.

 

Ovládanie elektrobicyklov s pohonom Shimano

Shimano má vždy nejakú obrazovku, buď ako súčasť diaľkového ovládača, alebo ako samostatný displej pri predstavci. Elektrobicykel s motorom Shimano sa zapína samostatným tlačidlom, ktoré sa najčastejšie nachádza na ráme bicykla. Ovládač má iba dve tlačidlá na voľbu hore a dole, ktorými meníte režimy asistencie elektromotora: Eco, Trail a Boost. Dlhým stlačením tlačidla dole zapnete režim Walk, ktorý vám pomôže, ak bicykel tlačíte.

 

ShimanoShimano
— ovládač Shimano má tlačidlá pri gripe a displej uprostred riadidiel

 

Okrem zvoleného režimu ponúka displej Shimano aj možnosť zobraziť ďalšie jazdné údaje. Tlačidlo na ich prepínanie je však trochu nešťastne umiestnené na spodnej strane displeja pri predstavci, takže jeho stláčanie počas jazdy nie je ani pohodlné, ani bezpečné. Jazdné dáta si preto radšej prezrite počas zastávok. Stav batérie svieti neustále v ľavom hornom rohu displeja.

 

Ovládanie elektrobicyklov s motorom Panasonic

U Panasonicu je to pomerne jednoduché. Na nových elektrobicykloch s motormi Panasonic sa stretnete len s jedným typom ovládacej jednotky. Ide o ovládač na riadidlách s integrovaným farebným displejom. Má výrazné zapínacie tlačidlo a niekoľko ďalších ovládacích prvkov.

 

Panasonic
— ovládač Panasonic na bicykli Crussis, tie majú okrem zapínacieho tlačidla na ovládači aj samostatné tlačidlo pre zapnutie batérie (viď zelené tlačidlo na ráme)

 

Dvoma najväčšími tlačidlami volíte režimy asistencie hore a dole (Eco, Standard, High a Auto), menším tlačidlom medzi nimi prepínate jazdné údaje, ako celkový nájazd, dojazd, kadenciu šliapania a ďalšie. Na hornej strane ovládača vedľa zapínania sa nachádza tlačidlo na nastavenie intenzity podsvietenia displeja. Na spodnej strane ovládača je tlačidlo na aktiváciu asistenčného režimu Walk, ktorý pomôže pri tlačení bicykla, napríklad pri výjazde z garáže alebo pivnice.

Špecifikom bicyklov Crussis, ktoré často využívajú systém Panasonic, je ešte zapínacie tlačidlo na batérii. To znamená, že najskôr zapnete batériu a až potom celý e-bicykel tlačidlom na ovládači.

 

Ovládanie elektrobicyklov s motorom Bosch

Najširšiu rodinu ovládačov má pravdepodobne Bosch. Na elektrobicykloch so systémom Bosch sa môžete stretnúť s viacerými typmi ovládacích jednotiek a displejov. Tie najminimalistickejšie pracujú iba so systémom farebných LED diód, ktoré indikujú zvolený režim asistencie a stav batérie. Môžu mať podobu samostatného panelu na hornej rámovej trubke s malým diaľkovým ovládačom na riadidlách, alebo tzv. LED Remote, čo je ovládač s integrovaným LED panelom priamo na riadidlách.

 

BoschBosch
— vľavo: ovládač LED Remote vo verzii na riadidlá s prídavným displejom Kiox 300; vpravo: ovládač LED Remote vo verzii na rámovej trubke s malým ovládačom na riadidlách

 

Zapínacie tlačidlo je buď na paneli na ráme, alebo v prípade LED Remote na hornej strane ovládača. Po spustení sa rozsvietia LEDky. V oboch prípadoch zobrazuje stĺpec svetlo modrých LEDiek stav batérie a podsvietený "oblúčik" indikuje zvolený režim. Zelená znamená ECO, modrá Tour+, fialová eMTB a červená TURBO. Režimy prepínate štandardne tlačidlami hore/dole a prípomoc WALK pre prípad, keď bicykel tlačíte, spustíte pridržaním tlačidla "dole". Žiadne ďalšie údaje na týchto ovládačoch nenájdete. Až po spárovaní bicykla s aplikáciou eBike Flow si môžete jazdné dáta prechádzať v telefóne.

Stretnúť sa môžete aj s ovládačom Purion 200, čo je obdoba LED Remotu, ale namiesto LEDiek má malý displej. Zapína sa rovnako ako LED Remote a okrem stavu batérie a zvoleného režimu z neho vyčítate aj všetky dáta o jazde. Rozšírením základného LED Remotu je potom displej Kiox pri predstavci. Má podobu plnohodnotnej navigácie a vyčítate z neho všetky potrebné údaje a po spárovaní s telefónom si naň z aplikácie eBike Flow môžete prenášať aj zvolenú trasu.

Výhodou ekosystému Bosch je jeho kompatibilita. Jednotlivé ovládače spolu dokážu komunikovať, takže ak si kúpite bicykel s LED Remotom, môžete si k nemu časom dokúpiť napríklad Kiox a užívať si všetky výhody, ktoré veľký farebný dispolej ponúka.

 


 

Podobné články:

Elektrobicykel nejde sám alebo ako dávkovať silu asistencie elektromotora

Elektrobicykel nejde sám alebo ako dávkovať silu asistencie elektromotora

Elektrobicykel je ako každý iný bicykel. Má síce motor, ale ide, len keď sa na ňom šliape. Úlohou elektromotora v e-biku totiž nie je šliapanie prevziať, ale uľahčiť vám ho. Ako veľmi? To záleží na zvolenom stupni asistencie (pripomoci). Každý elektrobicykel ich má niekoľko. Ako ich voliť, aby ste nepreťažovali nohy, komponenty a zbytočne neplytvali energiou v batérii?

Predĺžte si dojazd elektrobicykla či ako jazdiť, aby ste neplytvali energiou

Predĺžte si dojazd elektrobicykla či ako jazdiť, aby ste neplytvali energiou

Vodiči riešia spotrebu benzínu, jazdci na elektrobicykloch zase ubúdajúce čiarky na ukazovateli dobitia batérie. V súvislosti s elektrobicyklami je dojazd asi najčastejšie skloňovanou veličinou. Ovplyvňuje ju výškový profil trate, povrch, váha jazdca, protivietor, obuté plášte, zvolený stupeň asistencie a veľa ďalších faktorov. Čo teda robiť a čo nerobiť, aby ste na elektrobicykli došli čo najďalej?

Cyklistická dilema: Potrebujem elektrobicykel, alebo stačia svaly?

Cyklistická dilema: Potrebujem elektrobicykel, alebo stačia svaly?

Oplatí sa investovať do elektrobicykla? Alebo zostať verný klasike bez motora? Pred touto dilemou stojí veľa cyklistov nielen u nás v Mojekolo predajni. Ideálne by bolo mať oboje, ale nie každý má dostatok financií a skladovacích priestorov a nie každý by oba bicykle vedel naplno využiť. Poďme sa teda pozrieť na hlavné rozdiely medzi elektrobicyklami a klasickými bicyklami. Pre koho je e-bike najlepšou voľbou? Aké sú výhody a nevýhody oboch variantov?