7 zlozvykov pri jazde na bicykli, ktoré si koledujú o problémy
Na bicykli chceme jazdiť, nie padať. Napriek tomu si svojim správaním o karambol často sami hovoríme. Ako predchádzať rizikovým situáciám na bicykli? Napríklad tak, že sa vyhnete týmto 7 cyklohriechom, ktoré aspoň raz za život spáchal snáď každý cyklista.
Zlozvyk č. 1: Jazda bez prilby
Prilba je povinná len do 15 rokov, ale na hlave by ju mal voziť každý, bez ohľadu na vek. Podľa BESIPu bolo v roku 2018 na českých cestách usmrtených 38 cyklistov a rovných 30 z nich (79 %) nemalo na hlave cyklistickú prilbu. V období rokov 2009-2018 nemalo ochrannú prilbu dokonca celých 84 % usmrtených cyklistov.
Jeden z tuzemských výskumných projektov, zameraných na používanie cyklistických prilieb, analyzoval 119 cyklistov, ktorí boli v priebehu rokov 1995-2013 usmrtení v dvoch krajoch ČR. Štúdia došla k záveru, že 37 % cyklistov by dopravné nehody prežilo, keby použili cyklistické prilby (Zdroj: https://www.ibesip.cz/.../Cykliste.pdf). Takže tvrdenie, že cyklistická prilba dokáže zachraňovať životy, rozhodne nie je prehnané. Ako si vybrať bezpečnú a dobre padnúcu prilbu na bicykel, sa dozviete v tomto článku.
Prečítajte si tiež: U Cratoni máte novú prilbu za polovicu v prípade poškodenia tej starej
Zlozvyk č. 2: Jazda s mobilom v ruke
Telefonovanie, smskovanie, kontrolovanie notifikácií na sociálnych sieťach to všetko znižuje našu pozornosť za jazdy a zamestnáva jednu ruku, ktorá by v tom čase mala byť na riadidlách. S mobilom v ruke sa nám za prvé predlžuje reakčná doba a za druhé zhoršuje manévrovateľnosť, takže sme o dva kroky bližšie k nešťastiu. Pokiaľ vybavujete hovor alebo sms, vždy zastavte, a pokiaľ jazdíte podľa navigácie, kúpte si držiak mobilu na riadidlá, alebo tašku na rámovú rúrku so špeciálnym puzdrom na mobil.
Zlozvyk č. 3: Jazda so slúchadlami
Niektorí tvrdia, že im počúvanie hudby pomáha udržiavať správne tempo šliapania. Možno... Zároveň im ale slúchadlá na ušiach obmedzujú vnímanie. So slúchadlami strácate pozornosť. A platí to aj o počúvaní hovoreného slova. Ľahšie prepočujete trúbenie, zvonenie alebo varovanie od ostatných cyklistov či chodcov. Neviete, čo sa deje za vami ani okolo vás a nevnímate varovné zvuky svojho bicykla, ktoré môžu byť predzvesťou poruchy. So slúchadlami jednoducho máte horší prehľad o tom, čo sa deje. Takže za nás slúchadlá na bicykel rozhodne nepatria.
Zlozvyk č. 4: Jazda po chodníku
Chodník, ako názov napovedá, je určený na chodenie. Idúci cyklista na ňom nemá čo robiť. S bicyklom na chodník podľa zákona môžete len pokiaľ ho vediete a jedinou výnimkou sú úseky, v ktorých je pohyb cyklistov po chodníku povolený dodatkovou tabuľkou "Chodník pre chodcov s povoleným vjazdom bicyklov". Aj v týchto miestach má ale chodec navrch. Cyklista nesmie chodcov v žiadnom prípade ohroziť a môže ísť úmerne pomalou rýchlosťou – maximálne 20 km/hod. Pre tieto prípady je dobré mať na bicykli zvonček. Nie preto aby ste si vynucovali prednosť zvoneniam, ale aby ste o sebe chodcom dali včas vedieť.
Zlozvyk č. 5: Jazda vedľa seba
Pri jazde vedľa seba na ceste blokujete premávku, znepríjemňujete autám predbiehací manéver a hlavne ohrozujete sami seba. Pri jazde vedľa seba na cyklotrasách zase blokujete rýchlejších jazdcov a riskujete, že sa v menej prehľadnom úseku niečo alebo niekto nečakane objaví v protismere. Vieme, že nutkanie trochu si počas jazdy pokecať môže byť silné, ale diskusné témy si šetrite na odpočívadle ku káve.
Zlozvyk č. 6: Jazda s nákladom na riadidlách
Aktovka, taška alebo nákupná taška zavesená na riadidlách je nebezpečná. Rozhojdaná taška na riadidlách zhoršuje rovnováhu aj ovládateľnosť bicykla a pri troche smoly sa vám môže zamotať do výpletu. Následky si domyslite. Pokiaľ na bicykli pravidelne prepravujete batožinu, napríklad cestou do školy alebo práce, kúpte si buď poriadny batoh, košík na riadidlá, alebo predný či zadný nosič aj s dostatočne objemnými taškami..
Zlozvyk č. 7: Jazda bez osvetlenia a reflexných prvkov
Podľa zákona je cyklista povinný mať počas jazdy rozsvietený svetlomet s bielym svetlom svietiacim dopredu a zadné svietidlo so svetlom červenej farby alebo prerušovaným svetlom červenej farby. Patrí to ale len za zníženej viditeľnosti. Podľa nás by sa ale malo svietiť aj cez deň, nielen za zníženej viditeľnosti. Ide predsa o našu bezpečnosť.
Základné pravidlo "byť videný" by malo platiť pre všetkých účastníkov prevádzky a je možné ho podporiť aj výberom vhodného oblečenia. Podľa BESIPu je farba oblečenia pre bezpečnosť chodcov i cyklistov v cestnej premávke dôležitá – v tmavomodrom oblečení je vidieť na cca 18 metrov, v červenom na 24 metrov, v žltom na 37 metrov a v bielom na 55 metrov. Avšak reflexné doplnky zviditeľňujú chodcov aj cyklistu až na 200 metrov.
Zdroj foto: Besip.cz