6 vecí, ktorými si ničíte bicykel a možno o tom ani neviete
V servise aj počas vychádzok nás často zarazí, ako si niektorí cyklisti (nevedomky, alebo z lenivosti) svoj bicykel dobrovoľne ničia. Tu je 6 najčastejších vecí, ktoré vášmu bicyklu neprospievajú a skracujú jeho životnosť. Uvedomelý jazdec sa im vyhýba. Hrešíte vy?
1. Opieranie o riadidlá a sedlo
Začíname zľahka. Tu sa až taká tragédia nedeje, napriek tomu vie omietka postupne ohrýzať gripy aj sedlo. Vyzerá to nevzhľadne a skôr alebo neskôr koženka na sedle povolí úplne a vás čakajú zbytočné výdavky. Predrené gripy a voľné konce riadidiel zase môžu byť nebezpečné. Aby vás pri páde otvorený koniec riadidiel nezranil, musí byť podľa zákona rúrka riadidiel spoľahlivo a bez ostrých hrán zalepená zátkami alebo rukoväťami.
Najlepšie je opierať bicykel o zadný plášť. Styčná plocha je dostatočne veľká na to, aby bicykel spoľahlivo stál, a gripov ani sedlu žiadne šrámy nehrozia. Šetrný spôsob pre bicykel však vie byť nešetrný k stene. Plášte často nechávajú na omietke stopy. Tak pozor, aby vám majiteľ objektu nenaúčtoval čistenie fasády.
2. Kladenie bicykla na prehadzovačku
Keď bicykel nie je o čo oprieť, položte ho na zem. Ideálne na trávnik, nech neriešite predrené gripy (pozri vyššie). Bicykel ukladajte vždy na ľavý bok, nech po zastávke nehľadáte mechanika. Vpravo je totiž prehadzovačka a tá je na kontakt s čímkoľvek celkom citlivá. Keď schytá ranu z boku, môže sa ohnúť pätka (držiak prehadzovačky) a radenie potom nefunguje, ako má.
3. Umývanie bicykla wappkou
Umývať bicykel wappkou nie je úplne zle, ale musíte vedieť, kam (ne)striekať. Voda pod vysokým tlakom sa totiž vie dostať do ložiskových puzdier, do čapov, do stredu aj do rámu. Tam potom pomaly ale iste začína bujnieť korózia, čo je začiatok konca vášho bicykla.
Na umývanie použite radšej zmeták a kýblik s vodou. Najskôr zmyte najhrubšie nánosy špiny metličkou, potom sa s hubkou vrhnite na detaily. Kde je mastnota, použite odmasťovač a znova opláchnite vodou.
4. Striekanie WD40 na reťaz
Zázrak v modrožltom spreji sa dá použiť na kde čo, ale na mazanie reťaze vhodný naozaj nie je. Primárne je to odpudzovač vody, čo dokáže rozpúšťať a odmasťovať. Chráni síce proti korózii, ale nemaže. Keď ho nastriekate na reťaz, rozpustia na ňom staré mazivá a zdanlivo ho premaže. Ale len na chvíľu. Rozhodne sa však naň ako na mazivo nedá spoliehať. Reťaz mažte prípravkami na to priamo určenými.
5. Mazanie pastorkov a brzdových kotúčov
Omílané cyklistické prirovnanie "Kto maže, ten ide" berú niektorí až veľmi doslova a mazivo nanáša tam, kde ho nie je treba. Keď namažete kazetu, budú sa na ňu lepiť špina, piesok, prach a hlina. Na pastorkoch vznikne brúsna pasta (zmes nečistôt a mazivá), ktorá potom pomaly ale iste ohlodáva zuby a skracuje životnosť pohonu. Kazetu pravidelne čistite, ale mažte vždy len reťaz.
Keď kotúčová brzda vŕzga alebo píska, zabudnite na mazivá. Olej, dokonca aj obyčajná mastnota na rukách, môžu znížiť brzdný účinok. Kotúče utrite čistým papierovým obrúskom, prípadne použite špeciálny čistič bŕzd Brake Shake od R.S.P. Pokiaľ pískanie pretrváva, budú zrejme opotrebované alebo inak poškodené brzdové doštičky. Ostrieľaný cyklista zvládne výmenu aj doma, pokiaľ s tým ale nemáte skúsenosť, zverte bicykel radšej našim mechanikom.
6. Neotieranie klzákov vidlice
Klzáky vidlíc a tlmičov udržujte čisté. Nečistoty, ktoré na nich necháte sa postupne dostávajú dovnútra a môžu spôsobiť zanesenie ovládacích prvkov alebo podrenie klzákov vnútorných nôh vidlice. Klzáky utrite čistou handričkou ideálne po každej jazde.
Po niekoľkých jazdách potom nezabúdajte vidlicu a tlmič premazať. Mazanie nanášajte v mieste, kde klzák vstupuje do vidlice. Vidlicu potom niekoľkokrát prepružte a prebytočný olej z klzákov zotrite. Inak sa na ne nalepia nečistoty. Aspoň raz ročne vidlicu a tlmič rozoberte a kompletne vyčistite.