5 najčastejších otázok o elektrobicykloch, ktoré počúvame v predajniach
Elektrobicykle sú súčasťou cyklistického sveta už pekných pár rokov, ale v porovnaní s bežnými bicyklami sú stále ešte novinkou. Vzniká okolo nich veľa otázok a tu je 5 tých vôbec najčastejších otázok o elektrobicykloch, ktoré počúvame v predajniach. Čo vás najviac zaujíma?
1. Koľko najazdím na jedno nabitie?
Kapacita uvádzaná vo watt-hodinách (Wh) je hlavný parameter batérie. Vypočítate ho zo základných parametrov akumulátora napr. napätie 36 V x kapacita 17,5 Ah = kapacita 630 Wh, čo je hodnota, ktorá sa pri horských elektrobicykloch pomaly stáva štandardom.
Jedna watthodina (1 Wh) zodpovedá práci stroja s príkonom jeden watt (1 W) počas jednej hodiny. Ako dlho teda vydrží batéria na bicykli fungovať? Vydeľte kapacitu príkonom a získate teoretickú výdrž. Batéria s kapacitou 630 Wh na bicykli s motorom s príkonom 250 W tak teoreticky bude schopná bežať približne 2,52 hodiny.
Z hodnoty Wh sa dá zhruba odvodiť aj dojazd elektrobicykla. Online kalkulátor dojazdu vypracovala pre svoje motory a batérie firma Bosch, ale výsledky sa dajú vzťahovať aj na ostatné značky motorov. Orientačne platí, že na prejdenie 1 km pri štandardných podmienkach je treba cca 4,5 Wh. Teoretický dojazd bicykla s 630Wh batériou teda bude cca 140 km (630 Wh/4,5 Wh=140 km).
Na celkový dojazd majú, ale vplyv výškový profil trate, povrch, po ktorom idete, vaša hmotnosť, protivietor, obuté plášte, zvolený stupeň asistencie a množstvo ďalších faktorov. Vyššie uvedené hodnoty preto berte len ako orientačný údaj, ktorý vám pomôže pri výbere elektrobicykla.
2. Ako dlho mi batéria vydrží?
Životnosť batérie sa uvádza v počte nabíjacích cyklov, ktoré je batéria schopná absolvovať, než začne byť pokles kapacity citeľný. Odhadovaná priemerná životnosť moderných Li-Ion alebo Li-Pol batérií je 600 až 1000 plných nabíjacích cyklov. Pri bežnom používaní ale batéria znesie oveľa viac nabíjania, pretože pri každom dobíjaní neprekoná plný nabíjací cyklus. To znamená, že počet nabíjaní, ktoré batéria zvládne, a doba, počas ktorej vám bude slúžiť, sa predlžujú.
Každá batéria časom stráca svoju kapacitu. Tento proces sa však dá spomaliť správnou starostlivosťou o batériu. O správne nabíjanie a vybíjanie sa za vás stará „battery management system – BMS“, ale pokiaľ chcete, aby vám akumulátor vydržal čo najdlhšie, dodržujte týchto 5 pravidiel:
1. Nevybíjajte batériu na nulu
2. Dobíjajte akumulátor po každom jazdení
3. Keď nejazdíte, skladujte batériu nabitú na 60 % (3 čiarky z 5)
4. Nevystavujte batériu extrémnym teplotám
5. Chráňte akumulátor pred nárazmi alebo pádom
3. Koľko stojí nová batéria a oplatí sa ju vôbec kupovať?
Ceny nových batérií pre elektrobicykle sa pohybujú v rozmedzí od cca 330 € do cca 1030 € v závislosti od typu, značky a jej výkonu. Všeobecne býva akumulátor jednou z najdrahších súčastí elektrobicykla, takže môže mať hodnotu celej jednej tretiny e-biku.
Či sa oplatí investovať do novej batérie je potom otázka na individuálne zváženie. Keď vezmeme do úvahy rýchlosť, s akou sa odvetvie elektrobicyklov vyvíja a vyjdeme z predpokladu, že batéria by pri správnej starostlivosti mala vydržať fungovať niekoľko dobrých rokov, pokojne sa môže stať, že až doslúži baterka, bude už zastaraná aj elektronika, softvér alebo jednotlivé komponenty bicykla. Do takého bicykla potom už možno nebude chcieť ani investovať.
Niektoré spoločnosti ponúkajú repas batérií a sľubujú dokonca navýšenie kapacity oproti pôvodným hodnotám. Radšej však vždy odporúčame kúpiť novú originálnu batériu. Máte istotu plnej kompatibility s bicyklom a navyše plnohodnotnú záruku.
4. Koľko váži elektrobicykel?
Zjednodušene sa dá povedať, že zhruba 2x viac ako bežný bicykel. Okrem všetkých komponentov, ktoré na bicykli nájdete, má totiž elektrobicykel ešte batériu a motor. Akumulátor znamená príbytok na hmotnosti zhruba 4 kg, motor ďalšie asi 3 kg.
Na hmotnosť má vplyv aj materiál rámu. Menej známym faktorom, ktorý ovplyvňuje hmotnosť elektrobicykla, je potom umiestnenie batérie. Elektrobicykel s plne integrovanou batériou bude mať ťažší rám, než e-biky s akumulátorom na rámovej rúrke. Pri rámoch so vstavanou batériou totiž musia výrobcovia riadne vystužiť priestor pod batériu. Len tak znesie rám rovnaké zaťaženie ako ten, ktorý nie je zoslabený miestom na vloženie batérie.
U elektrobicyklov tak počítajte s reálnou hmotnosťou okolo 20 kg, u celoodpružených e-bikov sa celková hmotnosť môže prehupnúť aj cez 25 kg. Zdá sa to dosť, ale vďaka motoru tie kilá počas normálnej jazdy nespoznáte. Pri vedení bicykla máte zase k dispozícii špeciálny asistenčný režim, ktorý vám pomáha ťažší e-bike tlačiť. Pokiaľ teda neplánujete skladovať elektrobicykel na 3. poschodí paneláka bez výťahu, nemusíte jeho hmotnosť v podstate vôbec riešiť.
5. Môžem dať do svojho elektrobicykla väčšiu batériu a môžem do staršieho rámu namontovať novší motor?
Teoreticky áno a áno. Prakticky to znamená trochu elaborovania nad tým, či ten či onen typ batérie bude kompatibilný s tým či oným rámom, a ako veľmi sa zmenila konštrukcia novšieho motora. Keby sme chceli spísať zoznam všetkých možných a nemožných kombinácií všetkých existujúcich batérií, motorov a elektrobicyklov, vznikla by skôr kniha.
Pokiaľ teda riešite upgrade batérie alebo motora, radšej nám napíšte (obchod@mojekolo.sk), zavolajte (+421 233 056 939).