4 hlavné dôvody, prečo gravel baví cestných cyklistov aj bikerov
Pre niektorých je gravel len módnym výstrelkom, pre iných je to zábavný univerzál, kvôli ktorému nechávajú svoje ostatné bicykle v kúte. Prečo gravel baví cestných cyklistov aj bikerov? Tu sú 4 hlavné dôvody.
Univerzálnosť
Gravel bike je univerzálny stroj, ktorý poberie skoro všetko, čo mu naservírujete. Vznikol skrížením cestného bicykla a biku, takže vie zabrať na ceste a nezľakne sa ani terénu. Keď hľadáte kompromis medzi efektivitou na asfalte a priľnavosťou v teréne, je gravel bike ideálnou voľbou.
Sériovo mávajú gravel biky plášte so šírkou okolo 40 mm. Väčšinou sú ale konštruované tak, aby sa do rámu zmestili rôzne široké kolesá. Vďaka tomu má jazdec možnosť vyladiť si kolesá nielen podľa povrchu, po ktorom jazdí, ale aj podľa individuálnych požiadaviek na jazdný komfort.
Niektoré názory tvrdia, že gravel je len módnou záležitosťou na pár sezón, ale stále väčší výber komponentov určených špeciálne pre gravel biky nás utvrdzuje v tom, že si kolesá na štrk vybojovali dostatočne stabilnú pozíciu, a že tu s nami chvíľu zostanú. Dôkazom toho sú napríklad ultraľahké duše CX/Gravel od Tubolito, gravelový rad plášťov od Continental s modelmi Terra Trail a Terra Speed alebo vložka do bezdušákov GRAVEL SPORT od Pepi's Tire Noodle, ktorá zamedzuje bočnému hojdaniu plášťov, spresňuje jazdu, chráni a v prípade prerazenia plášťa vám dovolí núdzovo dôjsť do cieľa.
Rýchlosť
Nechceme tvrdiť, že je gravel na cestách rýchlejší ako cestný bicykel, ale úseky, v ktorých musíte na cestnom bicykli brzdiť, prosfištíte na gravele ako by sa nechumelilo. Gravel bike je jednoducho stavaný na tie najrozbitnejšie asfaltky a na poľňačkách a lesných cestičkách vie dať na frak aj celoodpruženým mašinám. Jasne, tie najdrsnejšie traily na gravele nedáte, ale v ľahšom teréne budete mať navrch ako proti fullom, tak proti cestičkám.
Pohodlie
Hobby cyklista možno rozdiel medzi cestným bicyklom a gravelom nepostrehne. Ostrieľaní jazdci si ale hneď všimnú zmenenú geometriu. Gravely majú oproti cestným bicyklom kratšie rámy, vyššiu hlavovú rúrku a často aj kratšie predstavce. Posed je tým pádom vzpriamenejší a pohodlnejší ako na cestnom. Vyššie položený býva aj stred, aby sa zlepšila priestupnosť terénom. Rovnako ako cestné biky sú aj gravely stavané na nájazd kilometrov. Na cestách aj mimo nich.
Cestné riadidlá na graveloch sú zahnuté smerom von, aby širší úchop zaistil lepšiu ovládateľnosť bicykla v teréne. Barany navyše umožňujú meniť pozíciu pri jazde. Pohodlnejšia poloha za riadidlami si tak priamo hovorí o poriadnu porciu kilometrov. A aby ste si na dlhú cestu mohli so sebou zobrať všetko potrebné, majú väčšinou gravel rámy množstvo montážnych otvorov na upevnenie nosičov, košíkov na fľašu či tašiek.
Kompletná výbava na bikepacking:
1. Rolovacia brašna na riadidlá SKS Explorer EXP Barbag
2. Držiak na mobil v predstavci SKS Compit Stem
3. Rámová brašna SKS Explorer EXP Framebag
4. Košík na fľašu SKS Dual
5. Brašna pod sedlo SKS Explorer EXP Saddlebag
6. Sada blatníkov SKS Speedrocker 28‘‘
Odolnosť
Gravel bike je zvyknutý na drsnejšie podmienky. Zaobstarajú si ho bikeri, ktorí hľadajú nové cyklo zážitky. Gravel je totiž v teréne neskutočne rýchly, dobre ovládateľný a pritom takmer nerozbitný. A viac než ktorýkoľvek full sa hodí aj na prímestské pojazdy.
Odolnosť gravelov oceňujú aj cestní cyklisti, ktorí sa na ňom pozrú tam, kam nevedie asfalt. Parádnu službu im urobí aj ako druhý bicykel na zimu, pretože im dáva porovnateľnú rýchlosť ako ich naleštená žiletka a oveľa väčšiu istotu na mokrých, snehom a štrkom zasypaných zimných cestách.