TEST: Knog Blinder X 1800, oslepujúce svetlo
„Keď sa naskytla možnosť vyskúšať svetlo od austrálskej firmy Knog, vôbec som neváhal a ponuku prijal,“ začína svoj test svetla Knog Dag Raška, zakladateľ webu BikePacking.cz. Ako dopadlo svetlo Knog Blinder X v jeho teste? So súhlasom autora zdieľame recenziu v jej pôvodnom znení.
Test vyšiel 12. 11. 2024 na webe BikePacking.cz. So súhlasom autora textu a fotografií ho zdieľame.
S prichádzajúcou jeseňou a mojimi rannými cestami do práce, pri zhoršujúcich sa svetelných podmienkach, nastal čas vyriešiť predné osvetlenie. Pri všetkých svetlách, ktoré doma mám, je problém buď s výdržou, alebo s kvalitou svetla. Preto, keď sa naskytla možnosť vyskúšať svetlo od austrálskej firmy Knog, neváhal som a ponuku prijal. V čom je lepšie ako moje súčasné svetlá a oplatí sa za cenu takmer 190 €?
Spoločnosť Knog bola založená v austrálskom Melbourne v roku 2002 priemyselnými dizajnérmi Hugom Davidsonom a Malom McKechnieom. Od svojho vzniku sa zameriavala na cyklistické doplnky, najmä zámky a svetlá. Mne sa do rúk dostalo svetlo s označením Knog Blinder X 1800. Ak ste si mysleli, že číslo 1800 označuje lumeny, máte pravdu. A 1800 lúmenov je naozaj dosť, vlastne veľmi veľa. To môžem potvrdiť zo svojich ranných ciest do práce, keď som bol nútený upraviť sklon svetla, pretože hneď pri prvej jazde a zapnutom svetle na plný výkon ma oprotiidúce auto upozornilo diaľkovými svetlami. Touto cestou sa neznámemu vodičovi ospravedlňujem. Od tejto skúsenosti som už svetlo na plný výkon nezapol a na jazdy do práce som si vybral najnižší výkon 350 lúmenov, čo úplne stačí.
Najprv sa pozrieme na balenie. Čo sa nachádza v krabičke za uvedenú cenu? Balenie je skutočne bohaté. Okrem samotného svetla obsahuje externú batériu s kapacitou 10 000 mAh, bez ktorej svetlo nefunguje. Pýtate sa, ako je to možné? Toto svetlo vyžaduje pripojenie na externú batériu, bez nej ho nemožno používať. Ďalej sú v balení popruhy na upevnenie batérie na rám v dvoch dĺžkach, predlžovací kábel k batérii s dĺžkou 70 cm, montážne príslušenstvo na riadidlá a rôzne typy uchytenia batérie k rámu. Nájdete tu aj držiak diaľkového ovládania, držiak na prilbu vrátane lepiaceho držiaka na diaľkové ovládanie. Musím povedať, že príslušenstvo v balení je naozaj bohaté.
A samotná inštalácia? Viac než jednoduchá a rýchla. Pripevniť svetlo je otázkou chvíľky – nasadíte objímku s požadovanou podložkou podľa priemeru vašich riadidiel, dotiahnete pomocou priloženého imbusu, nasadíte svetlo, nastavíte požadovaný sklon a dotiahnete. Vyberiete miesto, kam chcete umiestniť diaľkové ovládanie, pripevníte držiak a vložíte doň tlačidlo, ktoré sa magneticky uchytí. Hotovo! Zostáva už len premyslieť, kam umiestniť batériu.
Ja som vyskúšal všetky možné spôsoby uchytenia. Najskôr som pripevnil batériu namiesto košíka na fľašu, ale úprimne, to mi veľmi nevyhovovalo. Skúsil som to však, pretože som sa obával, že ak batériu pripevním len popruhom k rámu, bude sa posúvať. Ako veľmi som sa mýlil! Po prvej jazde som batériu z držiaka fľaše odstránil a pripevnil na hornú časť spodnej rámovej trubky. Poriadne som ju utiahol suchým zipsom a vyrazil. Prekvapenie! Všetko drží ako pribité. No dobre, ale čo ak budem mať celorámovú tašku? Aj to sa dá vyriešiť. Rozmery batérie sú pomerne kompaktné, a tak som ju umiestnil na spodok hornej rámovej tašky a kábel vyviedol von cez otvor v taške. Funguje to. Nakoniec som však zvolil iné riešenie – batériu som umiestnil dovnútra celorámovej tašky, ktorá má vývod na káble alebo hadičku ku camel bagu. Vo vnútri svojej tašky Apidura mám v hornej časti suchý zips, do ktorého som batériu jednoducho pripol. A bolo hotovo. Pri tomto spôsobe uchytenia som už však musel použiť predlžovací kábel. Celý proces bol však rýchly a jednoduchý.
Najskôr som bol k celému svetlu dosť skeptický, trochu ma odrádzala externá batéria a neprítomnosť aspoň malej batérie priamo v tele svetla, ale nakoniec sa to, aspoň v mojom prípade, ukázalo ako zbytočná obava. Na všetko sa dá zvyknúť.
Čo musím vyzdvihnúť, je kvalita spracovania a pevnosť uchytenia, či už ide o svetlo alebo samotnú batériu. Všetko je perfektné, a to som jazdil v naozaj náročnom teréne, absolvoval som aj skoky, a nič sa nepohlo.
Vyskúšal som aj upevnenie svetla na prilbu a aj tu je montáž pomerne jednoduchá, hoci vzniká potreba rôzne viesť káble batérie a ovládania. Pri upevnení na prilbu sa nezaobídete bez predlžovacieho kábla, pretože batériu treba niekam umiestniť, to je jasné. Ja som ju vložil do zadného vrecka svojej staršej cyklistickej bundy. Musím však povedať, že váha batérie bola cítiť, takže som tento spôsob umiestnenia svetla vyskúšal len raz a potom som svetlo vrátil späť na riadidlá.
Samotné svetlo má celkovo šesť režimov svietenia. Stále svetlo s najvyššou intenzitou 1800 lúmenov, stredné pri 800 lúmenoch a najnižšie na 350 lúmenov. Ďalej tri typy blikania. Všetky režimy sa ľahko prepínajú pomocou diaľkového ovládania.
A čo výdrž? Tu použijem údaje priamo od výrobcu, pretože som, bohužiaľ, nemal toľko času, aby som jazdil tak dlho vkuse. Na najvyšší výkon by malo svetlo vydržať 2,5 hodiny, čo je celkom slušné, ale úprimne si neviem predstaviť, že by som tak dlho jazdil s týmto výkonom. Pri strednej intenzite je uvádzaná výdrž 6,5 hodiny a na mnou najčastejšie používaných 350 lúmenoch by svetlo malo vydržať 15 hodín. A pod to by som sa mohol podpísať. Batériu som dobíjal iba raz za celých 10 dní.
Najdlhšiu výdrž má svetlo v režime eko blikania, kde je uvádzaných až 75 hodín.
Svetlo Knog Blinder X 1800 nie je práve najlacnejšie, ale myslím si, že za tie peniaze stojí. Je to perfektný kúsok s výnimočne vysokou kvalitou spracovania, a čo ma na ňom naozaj veľmi baví, je predovšetkým to, ako skvele drží na bicykli a ako ľahko sa ovláda. Už sa teším na zimné ranné jazdy do práce, kde jeho výkon naplno ocením.
A vzal by som si ho na bikepacking? Asi nie, ale dôvod je jednoduchý. Za celých desať rokov sa mi len párkrát stalo, že som do svojho cieľa dorazil za zhoršených svetelných podmienok, a na to mi bohato stačila čelovka. Kde teda toto svetlo budem používať? Na svoje každodenné dochádzanie do práce. Určite ho do jari z bicykla nezložím.
A teraz by ste si mohli myslieť, že je koniec článku, ale nie je to tak. Ku svetlu som totiž dostal ešte jeden kus vybavenia, ktorý si možno cením ešte viac než samotné svetlo. Čo to je? Ide o skladací solárny panel Knog PWR Solar Panel 10W. Bohužiaľ vám nemôžem napísať žiadne skúsenosti z ciest, pretože som po prvé neabsolvoval žiadnu veľkú cestu a po druhé, svetelné podmienky na testovanie momentálne nie sú ideálne. Ale aspoň raz sa na mňa usmialo šťastie, keď sa na chvíľu ukázalo slnko. Rýchlo som teda amatérsky panel vyskúšal a môžem napísať, že za desať minút dokázal dobiť batériu môjho iPhonu o 5 %. A to nie je zlé.
V každom prípade, čo sa mi na paneli páči najviac, je jeho veľkosť. V zloženom stave je naozaj kompaktný a bez problémov sa zmestí do akejkoľvek tašky. Pravdepodobne sa nezmestí do hornej rámovej brašničky, tam asi nie, ale do akejkoľvek inej už áno. To sa o mojom súčasnom paneli Goal Zero povedať nedá. Ten sa mi vošiel iba do celorámovej tašky, a to ešte s problémami.
Zložený panel má rozmery 17,5 x 10,5 x 3,5 cm a hmotnosť 450 g. Po rozložení na päť častí, z ktorých štyri sú solárne panely a piata obsahuje riadiacu jednotku a USB pripojenie, má rozmery 54 x 17,5 x 1,7 cm. Skladanie je vďaka magnetom jednoduché a rýchle. Panel je navyše vybavený plastovým háčikom na zavesenie.
Niekomu by sa mohlo zdať, že jedno USB je málo, ale pre mňa to úplne stačí. Už teraz viem, akú kombináciu budem používať budúci rok – tento panel a 30 000mAh powerbanku. A nedostatok energie na cestách mi určite nehrozí. Aspoň dúfam.
Aktuálne sa dá kúpiť za 73,90 € a určite sa mu ešte budem venovať, ale až budúcu sezónu.
POZITÍVA:
+ výkon
+ spracovanie
+ obsah balenia
NEGATÍVA:
– vyššia cena
– výdrž na maximálny výkon