Rozhovor s Jánom Schindlerom: "Musíme naučiť vodičov áut jazdiť ohľaduplnejšie voči cyklistom."
Od tohto roku ste sa stali partnermi výzvy „Do práce na kole“. Čo vás prinútilo sa k nej pridať?
Cyklistika je samozrejme naša téma a myšlienka udržateľnej mestskej mobility, zdravého životného štýlu a ekológie sa mi páči. Chceli sme prispieť k aktivite, ktorá je pre spoločnosť dobrá a dáva zmysel. Už niekoľko rokov sa zúčastňujeme projektu S prilbou na bicykli. Ľudia by mali jazdiť do práce na bicykli. Ja to robím občas tiež.
Zúčastňujú sa výzvy aj vaši zamestnanci?
Kolegovia jazdia do práce na bicykli a výzvy sa v minulosti zúčastnili. Nikto ich k tomu ani nemusí motivovať. U nás vo firme je čulý cyklistický ruch a všetci jazdia pre radosť.
Zdroj foto: mtbs.cz
Zmenila pandémia správanie vašich zákazníkov? Stúpol záujem o cyklistiku?
Áno, určite stúpol. Ľudia nemali čo robiť a než aby zošaleli doma, radšej športovali. A cyklistika je jedným zo športov, ktoré prevádzkovať išli a idú. Takže dosť ľudí namiesto do dovolenky v Chorvátsku radšej investovali do bicykla. S enormným záujmom zákazníkov ale úplne nekorešpondoval stav našich zásob, problémy s dopravou aj výrobou. Polka Ázie nefungovala a my sme mali čo robiť, aby sme ten dopyt vôbec dokázali uspokojiť. A ak príde kríza a ľudia budú bez práce, počítam, že to doľahne aj na nás. Očakávať rast geometrickým radom by bolo nerealistické. Avšak je skvelé, že ľudia idú namiesto autom na bicykli. Trend jazdenia na bicykli je pozitívny už niekoľko rokov, pandémia tomu ale určite pomohla. Veľa ľudí, ktorí sa na normálnom bicykli báli, teraz sadajú na elektrobicykle.
Na elektrobicykli sú vo väčšom bezpečí?
To nie, možno skôr naopak. Elektrobicykle, ale dodávajú ľuďom odvahu. Takže sa aj stáva, že vyjdú veľký kopec, ale potom majú strach zísť dole. O to väčšiu úlohu hrá to, aby mali bezpečné vybavenie. Minimálne kvalitné prilbu a zadné svetlo je lepšie na bicykli pri jazde po ceste používať aj cez deň. Taktiež musíme naučiť vodičov motorových vozidiel jazdiť ohľaduplnejšie voči cyklistom. To je tiež dôležité téma.
Aký podiel na vašich tržbách elektrobicykle majú? Je tento trend veľmi výrazný?
Tržby u elektrobicyklov u nás už mnohokrát prekonávajú tržby normálnych bicyklov. Elektrobicykle sú o dosť drahšie ako normálne bicykle. Najlacnejšie kvalitnejšie elektrobicykle stoja minimálne 1500- 2000,- €. Pokiaľ ide o množstvo, tak sa ich predá síce ešte o niečo menej, ale určite to bude rásť. S tým počítame.
A ako je to u normálnych bicyklov? Tam pozorujete nejaké trendy?
Určite áno. Po trende 29 a 27,5+ palcových kolesách nasleduje trend jedno prevodníkov. Už máme len prehadzovačku vzadu. Ďalším trendom sú nastaviteľné sedlovky, ktoré sú už dnes u všetkých lepších bicyklov viac-menej štandardom. Potom nám rastú gravel bicykle, ktoré sú tiež zaujímavou alternatívou aj pre jazdenie do práce. Segment drahších a celoodpružených bicyklov skôr stagnuje a ich miesto zaberajú práve elektrobicykle.
Vy predávate bicykle od roku 1996. Čo vás k tomu vlastne priviedlo?
Začalo to asi tým, keď som si chcel sám kúpiť svoj prvý horský bicykel. Od 17 rokov sa pracovne venujem bicyklom, ale milujem ich už od mala. Nikdy som ale profesionálne nepretekal. K cyklistike sa snažím viesť aj svoju rodinu. No venujeme sa aj iným športom.
Je Česko ideálnou cyklistickou krajinou?
Ideálne je tu podnebie. Ale dosť nám chýba infraštruktúra, obzvlášť ak ide o dochádzanie do práce na bicykli. Lepšie situácia je trebárs na horách. Cyklistov je čím ďalej tým viac a počet cyklotrás tiež pomaly rastie, ale je stále dosť čo zlepšovať.
Napadá vás jedna vec, ktorú by podľa vás mal určite vedieť, robiť alebo dodržiavať každý mestský cyklista?
V rámci bezpečnosti vedieť predvídať, čo sa asi stane. Jazdiť opatrne a mať prilbu. V aute stačí chvíľka nepozornosti a ten človek nie je. A keď je veľká prevádzka, nie je to sranda.
Keď by ste si mal znovu vybrať, išiel by ste do rovnakého podnikania aj dnes?
Určite áno, mňa to baví.
Rozhovor sme prevzali zo stránok www.dopracenakole.cz.