BLACK FRIDAY: 10 % zľava na všetko z kategórie cyklistika. Váš zľavový kód >>

  25. 6. 2024

Tour de France 2024: Fakty a čísla o 111. ročníku pretekov

V sobotu 29. 6. 2024 štartuje už 111. ročník najznámejších cyklistických pretekov planéty. Poďme si tohtoročný ročník predstaviť v číslach. Koľko kilometrov jazdci prejdú? Koľko horských masívov zdolajú? Koľko etáp musia absolvovať a o koľko peňazí sa vlastne preteká?

 

Mapa

Pelotón 111. Tour de France navštívi celkom 4 štáty: Taliansko, San Maríno, Monaco a Francúzsko. Začína sa tentoraz vo Florencii a je to prvýkrát, čo Taliansko hostí veľký štart, tzv. Grand Départe. V Taliansku strávia pretekári prvé 3 pretekárske dni, potom už sa presunú do Francúzska. V samotnom Francúzsku navštívia pretekári celkom 7 regiónov a 30 departementov. Pelotón prejde postupne štyrmi horskými masívmi: Apeninami, talianskymi a francúzskymi Alpami, Francúzskym stredohorím a Pyrenejami.

 

TdF 2024

 

Etapy

Tohtoročné preteky sú tradične rozdelené do 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 492 km. Najviac kilometrov za deň našľapú pretekári hneď počas tretej etapy. Trasa z Plaisance do Turína bude merať 229 km. Najkratšou etapou, keď pominieme individuálne časovky, je s dĺžkou 133 km predposledná 20. etapa.

Celkom na pretekárov čaká 8 rovinatých etáp, 4 kopcovité, 7 horských a 2 individuálne časovky. Keď k 21 etapám pripočítate do kalendára pretekov ešte 2 voľné dni, potrvá 111. tour presne 23 dní a celkového víťaza sa dozvieme 21. 7. v cieli. Ten sa tento rok z Champs-Élysées v Paríži presunul na juh do Nice, pretože hlavné mesto sa už pripravuje na Olympijské hry.

 

Odmeny

Tour de France je najväčším cyklistickým sviatkom a podľa toho vyzerá aj súčet finančných odmien pre víťazov. Na výhry tento rok padne celkom 2 300 000 EUR. Neberie ich ale len celkový víťaz. Pre neho majú organizátori odložených "len" 500 000 EUR. Ostatné peniaze sa rozdelia medzi víťazov jednotlivých klasifikácií a etáp. Na svoje si prídu aj tímy.

 

Tímy a značky

Na tour medzi sebou nesúperia len jazdci individuálne. Súboj prebieha aj medzi tímami. Tento rok je ich v závode opäť 22 a každý z nich má 8 jazdcov. Celkom sa tak na štartovej čiare stretne presne 176 pretekárov. Bojuje sa o pozornosť a prestíž. Tímy, ktorým sa darí, sú logicky najexponovanejšie v médiách a môžu potom myslieť na väčšie sponzorské príspevky a lukratívne partnerstvá s výrobcami bicyklov a doplnkov.

U nás v Mojekolo bude najsledovanejším tímom Cofidis, ktorý pred nedávnom podpísal zmluvu s francúzskym výrobcom bicyklov a pedálov LOOK. Sledovať budeme aj výkony jazdcov z tímu Total Energies, ktorí vozia prilby Ibex 3.0 a Furion 2.0 kórejského výrobcu HJC. A zabudnúť nesmieme ani na Alpecin-Deceuninck, ktorý spolupracuje s legendárnym nemeckým výrobcom púmp, tlakomerov, blatníkov a cyklodoplnkov všetkého druhu, SKS Germany. Z Nemecka je aj hlavný partner celého závodu, výrobca plášťov a duší Continental, ktorého plášte Grand Prix 5000 sú vo výbave profíkov na Tour de France veľmi obľúbenou položkou.

 

 

Vozí ich aj francúzsky tím Groupama-FDJ, ktorý ešte vlani pretekal na top modeloch Xelius, Aircode DRS a Aerostorm od Lapierre. Po 22 rokoch spolupráce sa však cesty dvoch francúzskych spoločností Groupama-FDJ a Lapierre rozišli. „Toto je koniec viac ako dvadsaťročného historického partnerstva a vždy budeme spomínať na naše skvelé výkony na bicykloch Lapierre. Počas týchto dvoch desaťročí sme spoločne vyvinuli jedny z najlepších bicyklov na svete a bolo to úžasné dobrodružstvo plné úspechov. Lapierre je a zostane skvelou značkou bicyklov,“ vyzdvihol značku Lapierre v tlačovom vyhlásení šéf tímu Groupama-FDJ Marc Madiot.

Novinkou od 109. ročníka sú dresy priebežných lídrov od talianskeho výrobcu Santini. Santini je už od roku 1988 partnerom UCI, ale s Tour de France sa spojili len nedávno. Priebežní lídri klasifikácií tak budú aj tento rok cez hlavu preťahovať žltý, zelený, biely a puntíkový dres s logom Santini.

 


 

Mohlo by vás zaujímať:

12 NAJ z histórie Tour de France: Koľko bolo najstaršiemu víťazovi? Ako dopadol najlepší Slovák?

12 NAJ z histórie Tour de France: Koľko bolo najstaršiemu víťazovi? Ako dopadol najlepší Slovák?

Tour de France sú najsledovanejšími cyklistickými etapovými pretekmi planéty. Jazdí sa už od roku 1903, takže pri zostavovaní rebríčkov historických naj je rozhodne z čoho čerpať. Než jazdci tento rok dorazia do cieľa, poďme si urobiť malý výlet do minulosti a zistiť, koľko bolo najstaršiemu víťazovi, kto nosil najdlhšie žltú, kto je rekordérom celkových víťazstiev alebo odkiaľ pochádza najviac výhercov.

TEST: Prilba HJC Furion 2.0 – Aerodynamika na špičkovej úrovni

TEST: Prilba HJC Furion 2.0 – Aerodynamika na špičkovej úrovni

Furion je typická aerodynamická prilba, ktorá si našla svoje miesto aj v UCI World Tour a Pro Tour tímoch. Počas uplynulých sezón ju na hlave vozili Chris Froome alebo Ben O'Connor a náš tester a manažér predajní Mojekolo Marcel ju už dlho chcel vyskúšať. Ako u neho Furion obstál, popisuje v nasledujúcich riadkoch.

Zaostrené na bicykel Jana Hrušku, jediného Čecha, ktorý kedy navliekol ružový dres na Giro d'Italia

Zaostrené na bicykel Jana Hrušku, jediného Čecha, ktorý kedy navliekol ružový dres na Giro d'Italia

Jan Hruška je bývalý profesionálny cyklista a jediný Čech, ktorý kedy navliekol ružový trikot lídra celkovej klasifikácie na slávnom Giro d’Italia. Keď ukončil závodnú kariéru na ceste, preorientoval sa na horské bicykle. V súčasnosti je manažérom profesionálneho MTB tímu Ghost Team. Na cesťák ale nikdy nezanevrel. Nedávno si u nás prevzal novú žiletku, tak sa na ňu poďme pozrieť.