Lacná vs. drahá cyklistická prilba. Priplatiť si, alebo šetriť?
Diskutovať v dnešnej dobe o tom, či prilbu na bicykli áno alebo nie, je asi zbytočné. Veď podľa BESIPu podstupujú cyklisti, ktorí nosia cyklistickú prilbu, 19x menšie riziko úmrtia ako tí, ktorí ju nepoužívajú. Oplatí sa ale do prilby investovať viac? Za čo vlastne priplácame v tých najdrahších modeloch?
Bezpečnosť nadovšetko
Nenechajte sa zlákať podozrivo lacnými ponukami na tržniciach. Prilbu na bicykel kupujte najlepšie v cyklistických obchodoch, prípadne u iných preverených obchodníkov. Len tak budete mať istotu, že ponúkaná prilba získala potrebné bezpečnostné certifikáty.
V Slovenskej republike musia všetky modely prilieb (bez ohľadu na cenu) plniť normu STN EN 1078. Tá vám dáva istotu, že daná prilba je konštrukčne aj bezpečnostne vyhovujúca. U drahších prilieb sa stretnete s ďalšími zahraničnými atestmi kvality, ktoré mávajú ešte prísnejšie normy.
Asi najznámejším bezpečnostným prvkom, s ktorým sa u drahších prilieb môžete stretnúť je systém MIPS. Multidirectional Impact Protection System (MIPS) je dodatočný systém ochrany hlavy, ktorý má pri páde alebo náraze eliminovať rotačné sily. Je to vložka vo vnútri prilby, ktorá je ku škrupine pripevnená elastomérmi (gumičkami). V prípade pádu sa vonkajšia škrupina prilby okamžite zastaví o prekážku, ale vložka MIPS s hlavou môže vďaka naťahovaniu elastomérov pokračovať v pohybe. Systém MIPS tak zmierňuje razanciu nárazu a pohlcuje časť rotačných síl, ktoré by sa inak preniesli až na mozog.
Pokročilá konštrukcia
Bezpečnosť prilby ovplyvňuje aj jej konštrukcia. Cyklistiká prilba ako taká má v podstate dosť jednoduchú stavbu. Skladá sa z polystyrénového jadra a vrchného plastového obalu. Zatiaľ čo pri lacných modeloch je vonkajšia škrupina k jadru prilepená napríklad len páskou dookola, drahšie prilby využívajú tzv. in-mould technológiu. To znamená, že vonkajšie a vnútorné časti sú pri výrobe zlisované k sebe. Taká prilba potom ponúka väčšiu odolnosť, nižšiu váhu a tiež ucelenejší a designovo vyladenejší vzhľad.
Skoro každý výrobca potom vyvíja aj vlastné konštrukčné riešenie, ktorými sa snaží zvýšiť bezpečnosť svojich prilieb. Napríklad najdrahšie závodné modely prilieb HJC Ibex 2.0 a Furion 2.0, ktoré vozia napríklad jazdci profi tímu AG2R Citroën, sú vybavené ešte tzv. Internal Reinforcement Structure. Ide o vnútorné výstuhy integrované v priebehu výroby do polystyrénového jadra. Vnútorný rám potom nielen drží prilbu pohromade, ale hlavne zvyšuje jej odolnosť v prípade nárazu.
Prilby Furion 2.0 a Ibex 2.0 vo farbách AG2R Citroën; Zdroj foto: instagram.com/hjcsports & ag2rcitroenteam.com
Komfort nadovšetko
Čo sa komfortu týka, pozerajte na veľkosť a tiež na hmotnosť. Ľahšia prilba znamená menšiu záťaž pre krčnú chrbticu a vo výsledku aj väčší komfort pri jazde. Vyššia cenovka potom väčšinou znamená aj väčší priestor pre výrobcov siahnuť po drahších, ale ľahších materiáloch. Bežná prilba váži okolo 250-300 g. Tie najľahšie a najdrahšie cestné prilby sa vedia dostať aj pod hranicu 200 g. Hlavne cestný cyklisti totiž riešia váhu a za úsporu gramov sú ochotní si priplatiť.
Komfort zvyšuje aj správne odvetranie. Nestrácajte ale čas počítaním vetracích otvorov. Oveľa dôležitejšie je ich rozmiestnenie. Výrobcovia prilieb investujú nemalé prostriedky na to, aby našli dokonalý pomer medzi počtom vetracích otvorov, mierou odvetrania, aerodynamikou a pevnosťou celej prilby. Napríklad HJC má svoj vlastný aerodynamický tunel, v ktorom prúdenie vzduchu dôkladne analyzujú. Pokročilý vývoj sa potom odráža ako vo výkone prilby, tak v jej cene. Pre vrcholových športovcov, ale aj zapálených hobíkov, ktorí v sedle trávia každú voľnú chvíľu, sú však lepšia aerodynamika a trochu komfortu navyše zásadné.
Praktické vychytávky
Výrobcovia prilieb prichádzajú každý rok s inováciami, ktoré majú zvyšovať komfort aj bezpečnosť jazdcov. Niekto ocení odnímateľný šilt, iný zase zabudovanú blikačku na zátylku alebo integrovaný držiak na kameru. Veľmi praktická je napríklad vyberateľná a prateľná výstelka alebo sieťka proti hmyzu v predných vetracích otvoroch. Pohodlný je aj patentovaný systém Selfit v prilbách HJC, ktorý eliminuje tradičné uťahovacie koliesko vzadu a automaticky sa prispôsobuje rôznym veľkostiam hlavy.
A ak ste hračičkovia nadchnú vás ultrasmart modely prilieb LUMOS so vstavanými svetlami aj blinkrami a vlastnou appkou. Tá umožňuje personalizovať režimy svietenia, sledovať výkony jazdca a dá sa prepojiť s inými športovými aplikáciami ako Strava alebo Apple Health.
Nemecký výrobca prilieb Cratoni zase prišiel s crash senzorom C-Safe, ktorý meria sily vznikajúce pri páde. Akonáhle senzory vyhodnotia možnosť pádu, snímač začne komunikovať s vašim smartfónom a prostredníctvom SMS správy odošle vašu polohu prednastaveným núdzovým kontaktom.
Neúprosná reč čísel
Už v úvode zaznelo, že cyklisti, ktorí nosia prilbu, podstupujú podľa BESIPu 19x menšie riziko úmrtia ako tí, ktorí ju nepoužívajú. Jeden z tuzemských výskumných projektov, zameraných na používanie cyklistických prilieb, analyzoval 119 cyklistov, ktorí boli v priebehu rokov 1995-2013 usmrtení. Štúdia dospela k záveru, že 37 % cyklistov dopravné nehody mohlo prežiť, keby použili cyklistické prilby.
BESIP ďalej uvádza, že s pomocou ochranných prilieb možno predísť 83 % fraktúr lebky, 53 % zranenia mäkkých častí hlavy a 48 % poškodenia mozgu. Z dát projektu Na bicykli len s prilbou vyplýva, že zo 40 usmrtených cyklistov na našich cestách v roku 2020 ich až 29 (73 %) nemalo prilbu.
Nakoniec nie je až tak dôležité, koľko vaša prilba stála, ale či ste ju vo chvíli nárazu či pádu mali, alebo nemali na hlave. Každopádne zdravie a bezpečnosť na bicykli nie sú podľa nás oblasti, v ktorých by ste mali šetriť. Pokiaľ vám to peňaženka dovolí, siahnite po drahšom a technologicky pokročilejšom modeli. Však to poznáte... Čert nikdy nespí.