La Vuelta 2024: Trasa, tímy, značky a potenciálni favoriti na víťaza
V sobotu 17. augusta odštartovali preteky Vuelta a España 2024. Pretekári majú pred sebou veľmi náročné tri týždne. Trinásť horských etáp, päť kopcovitých, jedna rovinatá a dve individuálne časovky merajú dohromady cez 3 300 km. Kto celú trasu zdolá v najkratšom čase sa dozvieme 8. septembra v Madride.
Tohtoroční favoriti
Po hektickej sezóne sa Tadej Pogačar rozhodol tento rok Vueltu vynechať a to isté urobili aj jeho kolegovia z pódia na Tour de France - Jonas Vingegaard a Remco Evenepoel. Pred minuloročným víťazom španielskej Grand Tour Seppom Kussom sa tak otvára celkom dobrá príležitosť skúsiť obhájiť titul.
O červený dres lídra sa bude snažiť aj trojnásobný víťaz Vuelty Primož Roglič vo farbách tímu Red Bull-Bora-Hansgrohe. Adeptov na najvyšší stupienok je však viac. Medzi top favoritov patrí João Almeida (UAE Team Emirates), Richard Carapaz (EF Education-Easy Post) alebo Adam Yates (UAE Team Emirates).
V Španielsku tento rok pretekajú aj dvaja Češi: Mathias Vacek za tím Lidl-Trek a Pavel Bittner zo stajne DSM-Firmenich PostNL. Pre oboch je to premiéra na etapovom závode najvyššej kategórie a po tretej etape je aktuálne Mathias Vacek celkovo tretí!
Trasa a etapy
Závod tradične pozostáva z 21 etáp, ktoré tento rok v súčte merajú viac ako 3 300 km. Štart bol v Lisabone a po ďalších dvoch portugalských etapách sa pelotón sťahuje do Španielska. Najdlhšia etapa má číslo 14, vedie z Villafranca del Bierzo do Villablinose meria 201 km a na programe je v sobotu 31. 8. s prívlastkom 'horská'. Najkratšia etapa s dĺžkou 138 km sa pôjde o dva dni skôr. Celkom sa závod skladá z trinástich horských etáp, piatich kopcovitých, jednej rovinatej a dvoch individuálnych časoviek. Kto celú trasu zdolá v najkratšom čase sa dozvieme 8. septembra v Madride.
Tímy a značky
Pretekov sa zúčastní 176 jazdcov z 18 tímov elitnej kategórie UCI WorldTeams a štyroch tímov druhej divízie UCI ProTeams. Okrem výkonov tímov a jazdcov nás však vždy zaujíma aj to, ako si vedú značky, ktoré predávame v Mojekolo.
Tradične tak sledujeme tím Cofidis, ktorý preteká na cesťákoch LOOK 795 Blade RS, alebo tím Intermarché Wanty, ktorý používa LOOK pedále.UAE Emirates, Groupama FDJ, Ineos Grenadiers a ďalší zase dôverujú nemeckým plášťom Continental a s ďalšou nemeckou značkou SKS Germany spolupracuje tím Alpecin-Deceuninck. Ich pumpičky, tlakomery a náradie používajú mechanici v boxoch, takže pri pretekoch nie sú tak úplne vidieť.
Veľa vidieť je naopak oblečenie talianskej značky Santini. Tá je oficiálnym partnerom španielskej Vuelty a tiež tímu Lidl-Trek. V dresoch Santini tak jazdia nielen celkoví lídri, ale aj úradujúci Majster ČR v cestnej cyklistike Mathias Vacek.
Mohlo by vás zaujímať:
Tour de France 2024: Na čom jazdia profíci?
Na tour medzi sebou nesúperia len individuálne jazdci. Súboj prebieha aj medzi tímami. Tento rok je ich v závode opäť 22 a každý z nich má 8 jazdcov. Celkom sa tak na štartovej čiare zoradí presne 176 pretekárov. Bojuje sa o pozornosť a prestíž. Tímy, ktorým sa darí najviac, sú logicky najexponovanejšie v médiách a môžu potom myslieť na väčšie sponzorské príspevky a lukratívne partnerstvá s výrobcami bicyklov a doplnkov.
TEST: Prilba HJC Furion 2.0 – Aerodynamika na špičkovej úrovni
Furion je typická aerodynamická prilba, ktorá si našla svoje miesto aj v UCI World Tour a Pro Tour tímoch. Počas uplynulých sezón ju na hlave vozili Chris Froome alebo Ben O'Connor a náš tester a manažér predajní Mojekolo Marcel ju už dlho chcel vyskúšať. Ako u neho Furion obstál, popisuje v nasledujúcich riadkoch.
Zaostrené na bicykel Jana Hrušku, jediného Čecha, ktorý kedy navliekol ružový dres na Giro d'Italia
Jan Hruška je bývalý profesionálny cyklista a jediný Čech, ktorý kedy navliekol ružový trikot lídra celkovej klasifikácie na slávnom Giro d’Italia. Keď ukončil závodnú kariéru na ceste, preorientoval sa na horské bicykle. V súčasnosti je manažérom profesionálneho MTB tímu Ghost Team. Na cesťák ale nikdy nezanevrel. Nedávno si u nás prevzal novú žiletku, tak sa na ňu poďme pozrieť.