BLACK FRIDAY: 10 % zľava na všetko z kategórie cyklistika. Váš zľavový kód >>

  19. 7. 2021

37 % usmrtených cyklistov nehodu mohlo prežiť, keby mali prilbu. Prečo je prilba užitočná?

Hlava je pri nehodách tým najzraniteľnejším miestom a z medicínskeho hľadiska už asi nikto nepochybuje o tom, že prilba na bicykli dokáže zachrániť život. Aj štatistiky dopravných nehôd hovoria jasne v prospech nosenia prilieb. Prilba je teda jednoznačne užitočná, prečo?

 

Keď hovoria čísla

Podľa BESIPu podstupujú cyklisti, ktorí nosia prilbu, 19x menšie riziko úmrtia ako tí, ktorí ju nepoužívajú. Jeden z tuzemských výskumných projektov, zameraných na používanie cyklistických prilieb, analyzoval 119 cyklistov, ktorí boli v priebehu rokov 1995-2013 usmrtení v dvoch krajoch Českej republiky. Štúdia dospela k záveru, že 37 % cyklistov dopravnej nehody mohlo prežiť, keby použili cyklistické prilby (zdroj zde).

BESIP ďalej uvádza, že s pomocou ochranných prilieb možno predísť 83 % fraktúr lebky, 53 % zranenia mäkkých častí hlavy a 48 % poškodenia mozgu. Napriek tomu veľa ľudí stále riskuje. Z dát projektu Na kole jen s přilbou vyplýva, že zo 40 usmrtených cyklistov na českých cestách v roku 2020 ich až 29 (73 %) nemalo na hlave prilbu.

 

Unisex prilbyDámské prilbyDetské prilby

 

Hlavu máme len jednu a neúprosné zákony fyziky fungujú aj na bicykli. Pád z kolesa na hlavu v rýchlosti 15 km/h zodpovedá skoku po hlave na betón z výšky jedného metra (obr. 1). Pri 25 km/h sa už pád na hlavu rovná šípke na betón z 2,5 m výšky (obr. 2). Pri kolízii s autom je to ešte dramatickejšie. Keď ide bicykel 15 km/ha auto 35 km/h, rovná sa sila nárazu rýchlosti 50 km/ha je porovnateľná so skokom po hlave na betón z 10 m (obr. 3). Nechceme tvrdiť, že vás prilba v takýchto situáciách zachráni, každopádne ale dokáže následky nárazov zmierniť. Preto cyklistickú prilbu nasadzujeme vždy a všade.

 

Zranění při pádu    Zranění na kole    Zranění na kole

 

Odvrátená strana prilieb

Na Slovensku je prilba povinná pre všetkých mimo obce, pre deti do 15 rokov aj v mestách a obciach. V Česku je povinná len do 18 rokov, ale ozývajú sa hlasy, ktoré volajú po zavedení povinnosti pre všetkých bez rozdielu veku. Zo zdravotného hľadiska krok správnym smerom. Z celospoločenského pohľadu možno nie tak úplne.

Podľa niektorých expertov by povinnosť nasadiť prilbu znamenala významný úbytok cyklistov. Jazda na bicykli s prilbou by pre niektorých už nebola tak atraktívnym spôsobom premiestňovania, časť ľudí by sa prestala hýbať úplne, pribudlo by civilizačných chorôb a rapídne by stúpli náklady štátu na zdravotnú starostlivosť.

Experiment na univerzite v britskom Bathe poukázal na ešte jednu vec – ľudia v prilbách majú tendenciu viac riskovať a oveľa trúfalejší sú k nim aj ostatní účastníci prevádzky. Navyše skúsenosti z krajín, kde je nosenie prilieb ukotvené v zákone (Kanada, Nový Zéland, Austrália), ukazujú, že na počet úmrtí nemá nariadenie väčší vplyv.

Má teda byť prilba na bicykli povinná pre všetky vekové kategórie? Jednoznačnú odpoveď nemajú ani odborníci, ani laická verejnosť. Všetci sa ale zhodnú na tom, že prilba chráni hlavu pri páde a zmierňuje následky nárazu. Za nás preto prilba na bicykli rozhodne ÁNO! Vždy a všade. Aj na sebekratšom výjazde.

 

Prilby do 60 €Prilby od 60 € do 120 ePrilby od 120 €

 


 

Ďalšie články o prilbách:

Ako vybrať cyklistickú prilbu? Cratoni HJC - prilby profíkov