BLACK FRIDAY: 10 % zľava na všetko z kategórie cyklistika. Váš zľavový kód >>
Elektrobicykle zaznamenávajú v poslednej dobe veľký boom a z nekonečnej ponuky značiek, typov a modelov elektrobicyklov sa hocikomu môže zatočiť hlava. Než sa pustíte do výberu ideálneho elektrobicykla pre vás aj vašu peňaženku, odpovedzte si na týchto 5 základných otázok a uľahčite si nákup.
Zásadnou otázkou pri výbere nového elektrobicykla budú určite financie. Slušný elektrobicykel pre nenáročné použitie do mesta a občasné cyklo výlety po asfaltových cyklotrasách sa dajú zaobstarať od cca 930 €.
Výkonnejšie elektrobicykle s motormi Bosch, Shimano a Yamaha štartujú na cca 2 030 €. Vyššia cena okrem väčšieho výkonu znamená najčastejšie aj vyššiu kapacitu batérie a lepšie použité komponenty.
Pre kratšie nenáročnejšie jazdy po meste alebo na dedine vám bude stačiť mestský elektrobicykel. Bicykle tohto typu majú obvykle motor v zadnom náboji a znížený rám pre pohodlnejšie nasadanie a zosadanie, takže sú vhodné aj pre starších jazdcov.
Pre dlhšie pohodové jadzy po cestách a spevnených aj nespevnených cyklotrasách voľte krosový alebo trekingový elektrobicykel, vybavený prevažne už výkonnejším stredovým motorom.
Športovejšie zameraným jazdcom budú najviac vyhovovať horské elektrobicykle, ktoré v ľahšom teréne lepšie prekonávajú nerovnosti a vďaka prednej odpruženej vidlici a terénnym plášťom majú vyššiu priechodnosť terénom.
Skúsení cyklisti siahnu po celoodpružených elektrobicykloch. Predné a zadné odpruženie, široké pneumatiky a často aj teleskopická sedlovka zaručujú maximálnu trakciu a pôžitok z jazdy aj v tom najnáročnejšom teréne.
U elektro bicyklov dnes rozlišujeme dva typy motorov podľa ich umiestnenia. Motor v náboji zadného kolesa v sebe kombinuje spoľahlivosť, výkon a dobrý dojazd za rozumnú cenu.
Motor umiestnený v šliapacom strede kolesa (stredový motor) ponúka z pravidla lepšie jazdné vlastnosti a vyšší výkon. Elektrobicykle so stredovými motormi Bosch, Shimano a Yamaha dnes tvoria špičku na trhu a uspokoja požiadavky najnáročnejších jazdcov.
Motory elektrobicyklov poháňa batéria s kapacitou od 400 Wh u najlacnejších modelov po 700 Wh v prípade tých najdrahších elektrobicyklov. Batéria u lacnejších mestských bicyklov býva umiestnená na zadnom nosiči, prípadne za sedlovou rúrkou. V kombinácii so zadným nábojom to znamená, že všetka hmotnosť je koncentrovaná v zadnej časti bicykla a s elektrobicyklom sa potom horšie manipuluje.
Drvivá väčšina elektrobicyklov so stredovými motormi má batériu umiestnenú na alebo v spodnej rúrke rámu. Elektrobicykel je potom lepšie vyvážený a ľahšie sa premiestňuje, trebárs pri úschove do pivnice. Čím ďalej častejšie sa stretávame s použitím batérii plne integrovaných do rámu a elektrobicykle sa so svojim vzhľadom viac a viac blížia klasickým bicyklom.
Životnosť batérie býva v rozmedzí 600 až 1000 nabíjacích cyklov. Potom je zhruba na polovici svojej kapacity. Batéria nemá pamäťový efekt, takže ju môžete nabíjať aj po krátkej jazde. A pokiaľ elektrobicykel nebudete dlhšiu dobu využívať, trebárs v zime, skladujte ju mimo bicykel nabitú na cca 60 % svojej kapacity. Batériu kontrolujte a v prípade, že stav nabitia klesne pod 40 %, dobite ju opäť na 60 % (3 z 5 čiarok).
Často skloňovanou veličinou v súvislosti s elektrobicyklami je dojazd, teda počet kilometrov, ktoré elektrobicykel zvládne na jedno nabitie. Okrem kapacity batérie dojazd výrazne ovplyvňuje výškový profil trati, typ povrchu, hmotnosť jazdca, tlak v pneumatikách a zvolený stupeň asistencie elektromotora.
Lacnejšie mestské elektrobicykle by mali zvládnuť 40-60 km, takže do práce alebo do obchodu to na nich otočíte hneď niekoľkokrát. Na dlhšie celodenné výlety si ale radšej kúpte drahší e-bike s väčšou kapacitou akumulátora (aspoň 500Wh), ktorý by mal hravo zvládnuť 80 až 110 km na jedno nabitie.
Nekupujte zajaca vo vreci a na vybranom elektrobicykli sa zvezte, než si ho doveziete domov. Elektrobicykle všetkých typov si môžete vyskúšať na predajniach Mojekolo a skonzultovať svoj výber s našimi špecialistami na e-bicykle.