BLACK FRIDAY: 10 % zľava na všetko z kategórie cyklistika. Váš zľavový kód >>
Bicykel sa musí páčiť, to je základ. Ale okrem vzhľadu existuje pár dôležitejších kritérií, ktoré by ste pri výbere nového bicykla mali brať do úvahy. Podľa čoho si vyberať bicykel, aby bola radosť na neho pozerať, ale hlavne radosť na ňom jazdiť?
Než vyložíte peniaze na pult a odveziete si domov nový bicykel, ujasnite si, kde na ňom budete jazdiť. Podľa toho zvoľte typ, ktorý vám bude najviac vyhovovať. Existuje niekoľko kategórii bicyklov, poďme sa pozrieť aké:
Mestský bicykel vám logicky spraví najlepšiu službu v meste. Tento typ bicyklov má obvykle znížený rám pre ľahšie nasadanie a zosadanie a často aj predný alebo zadný nosič pre prevoz aktovky či nákupnej tašky. Hrá sa tu hlavne na pohodlie. Pre mestské bicykle sú charakteristické väčšie sedadlá a vzpriamenejší posed za riadidlami.
Krosové a trekingové bicykle v sebe kombinujú vlastnosti mestských a horských bicyklov. Z mestských bicyklov si „požičiavajú“ tenké plášte a vzpriamenejší posed. Z horských bicyklov zasa schopnosť lepšie zdolávať terén. Výnimkou nie je ani odpružená predná vidlica. Pokiaľ plánujete výlety hlavne po spevnených cyklotrasách, ale nechcete, aby vás zabrzdila kdejaká poľná cestička, bude pre vás krosový alebo trekingový bicykel tou pravou voľbou.
Gravel je ďalšou hybridnou kategóriou bicyklov. Gravely vznikli celkom nedávno skrížením cestných a horských bicyklov. Sú rýchle na ceste, ale okrem hladkého asfaltu je im dobre na poľných cestách a v ľahšom teréne. Rám sa väčšinou veľmi podobá cestným bicyklom, ale posed nie je tak športový. Typické sú širšie cestné plášte a kotúčové brzdy, ktoré sú na čistokrvných cestných bicykloch stále skôr vzácnosťou.
Tradičná kategória bicyklov, na ktorých sa jazdia všetky najslávnejšie cyklistické preteky. Cestné bicykle majú tenké plášte, prevody prispôsobené rýchlej jazde, barany a dlhší rám, takže za riadidlami skoro ležíte. Cestné bicykle sú bicykle určené výhradne pre športovú jazdu po asfalte.
Úlohou horských bicyklov je zdolávať terén rôznych obťažností. Najobecnejšie možno horské bicykle rozdeliť na „hardtaily“ a celoodpružené horské bicykle. Hardtaily majú odpruženú prednú vidlicu, „celopéra“ ešte zadný tlmič k tomu. Na „hardtailoch“ si komfortne zajazdíte na všetkých typoch povrchov, od spevnených cyklotrás, po horské cestičky. Zvládnu rovnako dobre stúpanie, ako aj menej náročné zjazdy. Celoodpružený bicykel vás hladko prevedie aj väčším terénom. Má spravidla vyššie zdvihy odpruženia, agresívnejšie a širšie plášte a zvládne drsnejšie prekážky a skoky.
Bicykel robí rám. Ten totiž z veľkej časti určuje, ako sa na bicykli bude jazdiť a aký terén s ním zdoláte. U rámu sa rieši hlavne určenie (páni/dámy), veľkosť a materiál.
Drvivá väčšina horských bicyklov a gravel bikov má unisex rámy. Každá značka ale ponúka pár špecificky dámskych horských bicyklov so zníženou hornou rúrkou. O niečo častejšie sa s rozdelením na dámske a pánske rámy stretnete u krosových a trekingových bicyklov. U mestských bicyklov býva rozdelenie podľa pohlavia štandardom.
Veľkosť rámu je jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré ovplyvňujú jazdný komfort. Nesprávny výber rámu môže mať za následok bolesti chrbta, krčnej chrbtice, kĺbov, zápästia a ďalšie zdravotné komplikácie. Preto je dobré vyskúšať si bicykel ešte pred nákupom a nechať si poradiť od odborníka. Trebárs na infolinke MOJEKOLO.
Veľkosť rámu sa udáva v palcoch alebo sa používa medzinárodné značenie XS, S, M, L, XL, XXL, ktoré všetci poznáme z nákupu oblečenia. Prečítajte si, ako vybrať veľkosť rámu podľa výšky postavy.
Podľa toho koľko máte na nákup nového bicykla odložené si môžete vybrať z niekoľkých materiálov. Kedysi sa používala hlavne oceľ. Dnes už je stavebným materiálom skôr pre tie najlacnejšie bicykle. Výhodou oceľových rámov je ich pružnosť, nevýhodou vyššia hmotnosť. V obchodoch nájdete aj rámy označené ako Columbus alebo Cr-Mo. Jedná sa o zušľachtenú oceľ s prísadou chrómu a molybdénu. Táto zliatina umožňuje použiť tenšie steny rúrok a rám je potom ľahší. So vzrastajúcou kvalitou oceľových zliatin, ale rastie aj finálna cena bicykla.
Väčšina dnes predávaných bicyklov má rámy z hliníka. Hliníkové rámy poznáte pod označením ALU a ich výhodou je slušná hmotnosť, veľmi dobrá tuhosť a priaznivá cena. Nevýhodou je potom nízka pružnosť rámu.
Druhým v dnešnej dobe najpoužívanejším materiálom pre výrobu rámov je karbon. Pokročilá technológia výroby umožňuje stavať extrémne pevné a ultraľahké rámy. Oproti hliníkovému rámu je váhová úspora u karbonu 30-50 %. Výnimkou nie sú karbónové rámy vážiace hlboko pod 1 kg.
Výber materiálu je však stále veľmi subjektívna záležitosť. Nájdu sa jazdci, ktorí nedajú na hliník dopustiť a zároveň sú aj takí, ktorí by už do ničoho iného než karbon nešli. Často tiež rozhoduje cena. Hmotnostná úspora u karbonu totiž neznamená úsporovú cenu, takže je výsadou hlavne drahších bicyklov strednej a vyššej triedy.
Pri nákupe nového bicykla stojíte pred stovkami, možno tisícovkami modelov. Odpovedzte si na 3 otázky nižšie a zamerajte sa len na bicykle, ktoré prejdú vašim osobným sýtom.
Na otázku, v akom teréne budete jazdiť, ste si odpovedali hneď na začiatku článku, takže už viete aký typ bicykla potrebujete. Filtrom v rámci zvolenej kategórie potom môže byť otázka, ako často plánujete jazdiť. Čím viac času budete v sedle tráviť, tým dôležitejší pre vás bude komfort. Podľa toho siahnete po modeloch nižšej, strednej alebo vyššej triedy.
Osadenie bicykla je niečo ako výbava v aute. Čím lepšia, tým drahšia. Stanovte si rozpočet. Keď budete vedieť, koľko chcete utratiť, ľahšie nájdete kompromis medzi cenou a výbavou. Požadovaný pomer cena/výkon bude splňovať trebárs len pár modelov, takže rozhodovanie bude zase o niečo ľahšie. A pokiaľ stojíte pred otázkou, či zvoliť lepšie komponenty alebo lepší rám. Vyberte rám. Komponenty potom môžete meniť, dokupovať alebo vylepšovať postupne.
Posledným a najdôležitejším sýtom bude testovacia jazda. Spravte si čas a na vybraných bicykloch sa prejdite. Bicykel, ktorý na papieri vypadá dobre, vám reálne nemusí vôbec sedieť. Preto sa rozhodujte až na základe testovacích jázd.
Už máte vybrané? Tak nech vám to na novom bicykli pekne šľape.