Tour de France 2022: Fakty a čísla o 109. ročníku pretekov
V piatok 1. 7. 2022 odštartoval už 109. ročník najznámejších cyklistických pretekov planéty. Favoriti sú pre tento rok jasní, ale na meno konečného víťaza si budeme musieť počkať. Poďme si zatiaľ tohtoročný ročník predstaviť v číslach. Koľko kilometrov absolvujú jazdci? Koľko horských masívov zdolajú? Koľko etáp musia odjazdiť a o koľko peňazí sa vlastne preteká?
Mapa
Pelotón 109. Tour de France prejde celkom cez 4 štáty. Začína sa v Kodani v Dánsku, čo je 10. krajina v histórii závodu, ktorá kedy hostila veľký štart, tzv. Grand Départe. Zároveň ide o najsevernejší štát, v ktorom sa „Stará dáma“ išla. Okrem Dánska a Francúzska prejdú preteky ešte Belgickom a Švajčiarskom. V samotnom Francúzsku navštívia pretekári celkom 8 regiónov a 29 departmentov. Pelotón prejde postupne štyrmi horskými masívmi: Vogézami, Alpami, Francúzskym stredohorím a Pyrenejami.
Etapy
Tohtoročné preteky sú rozdelené do 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 328 km. Najviac kilometrov za deň našľapú pretekári vo štvrtok 7. júla. Trasa z Binchu do Longwy má 220 km. Najkratšou etapou, keď pominieme individuálne časovky, je s dĺžkou 112 km záverečná 21. etapa. Celkom na pretekárov čaká 6 rovinatých etáp, 7 kopcovitých, 6 horských a 2 individuálne časovky. K 21 etapám pripočítajte do kalendára pretekov ešte 2 voľné dni a jeden deň na presun z Dánska do Francúzska. Vo výsledku tak 109. tour potrvá presne 24 dní a celkového víťaza sa dozvieme 24. 7. v cieli pretekov na Champs-Élysées v Paríži.
Zdroj foto: letour.fr (official press kit)
Medzi 21 etapami tento rok nájdeme 9 miest a miest, ktoré budú najslávnejšie preteky planéty hostiť úplne prvýkrát. Nováčikmi na mape sú pochopiteľne dánske mestá Kodaň (štart a cieľ 1. etapy), Roskilde a Nyborg (štart a cieľ 2. etapy) a Vejle a Sønderborg (štart a cieľ 3. etapy). Ďalej sa jazdci Tour de France prvýkrát pozrú aj do Aigle (štart 9. etapy), Castelnau-Magnoac (štart 19. etapy), Lacapelle-Marival (štart 20. etapy) a Rocamadour (cieľ 20. etapy).
Individuálne časovky
Tour de France tradične začína úvodnou časovkou, čiže prológom. Individuálnu časovku, po francúzsky „contre la montre“, jazdia cyklisti samostatne. Jazdci štartujú v intervaloch, obvykle po dvoch minútach, a pokiaľ rýchlejší dôjde pomalšieho, nesmie ísť ani jeden v zákryte. Predsa len je to skúška individuálnych schopností. Časovky sú tento rok dve v celkovej dĺžke 53 km. Prvá časovka – kodanský otvárač Tour de France 2022 – má 13 km. Druhá z Lacapelle-Marival do Rocamadour bude merať rovných 40 km.
Tour de France tradičně začíná úvodní časovkou, neboli prologem. Individuální časovku, francouzsky „contre la montre“, jezdí cyklisté samostatně. Jezdci startují v intervalech, obvykle po dvou minutách, a pokud rychlejší dojede pomalejšího, nesmí jet ani jeden v zákrytu. Přece jen je to zkouška individuálních schopností. Časovky jsou letos dvě v celkové délce 53 km. První časovka – kodaňský otevírák Tour de France 2022 – má 13 km. Druhá z Lacapelle-Marival do Rocamadour bude měřit rovných 40 km.
Mačacie hlavy
Po štvorročnej prestávke budú bicykle zase drncať. V piatej etape totiž hladký asfalt vystriedajú mačacie hlavy. A to hneď jedenásťkrát. 11 "drncacích" úsekov v dĺžke od 1,3 do 2,8 km na trase z Lille Metropole do Arenberg Porte du Hainaut meria v súčte 19,4 km. Piata etapa sa pôjde v stredu 6. júla 2022.
Odmeny
Tour de France je najväčším cyklistickým sviatkom a podľa toho vyzerá aj súčet finančných odmien pre víťazov. Na výhry tento rok padne celkom 2 300 000 EUR. Neberie ich ale len celkový víťaz. Pre neho majú organizátori odložené "len" 500 000 EUR. Ostatné peniaze sa rozdelia medzi víťazov jednotlivých klasifikácií a etáp. Na svoje si prídu aj tímy.
Tímy a značky
Na tour medzi sebou nesúperia len idividuáli. Súboj prebieha aj medzi tímami. Tento rok je ich v závode 22 a každý z nich má 8 jazdcov. Bojuje sa hlavne o pozornosť a prestíž. Tímy, ktorým sa darí, sú logicky najexponovanejšie v médiách a môžu si potom myslieť na väčšie sponzorské príspevky a lukratívne partnerstvo s výrobcami bicyklov a doplnkov.
U nás v Mojekolo je dlhodobo najsledovanejším tímom Groupama-FDJ, ktorý jazdí na cestných bicykloch Xelius, Aircode DRS a Aerostorm francúzskeho výrobcu Lapierre a obúva nemecké galusky Continental.
Sledovať budeme aj výkony jazdcov z tímov AG2R Citroën Team a Israel Premiere Tech, ktorí vozia prilby Ibex 2.0 a Furion 2.0 kórejského výrobcu HJC. A zabudnúť nesmieme ani na Alpecin-Fénix, ktorý tento rok vo februári oznámil spoluprácu s legendárnym nemeckým výrobcom pumpičiek, tlakomerov, blatníkov a cyklodoplnkov všetkého druhu, SKS Germany.
Ďalšou novinkou na 109. ročníku starej dámy sú dresy priebežných lídrov od talianskeho výrobcu Santini. Santini je už od roku 1988 partnerom UCI a firma šije dresy aj pre národné reprezentácie Argentíny, Slovinska, Austrálie alebo Slovenska. Vlani Taliani ohlásili spojenie s Tour de France, takže priebežní lídri klasifikácií budú cez hlavu preťahovať žltý, zelený, biely a bodkovaný dres s logom Santini.